Leona bosszúja: exkluzív interjú Nyírő Beával, Leticia Calderón magyar hangjával

Leticia Calderón, az Esmeralda (Esmeralda) sztárja újabb szerepben tündököl a magyar képernyőkön, ahol jelenleg az El amor invencible (Leona bosszúja) szereposztásában láthatjuk. A mexikói színésznőnek pedig ismét Nyírő Bea kölcsönözi a hangját, aki feledhetetlenné tette közel 25 éve.


Leticia Calderón ismét a magyar képernyőkön szerepel, mégpedig legújabb telenovellája, a 2023-ban készült El amor invencible (Leona bosszúja) fut a TV2 műsorán minden hétköznap 14:35-től, melynek főszereplőit Angelique Boyer, Danilo Carrera és Daniel Elbittar keltik életre. Az elismert mexikói színésznő ebben a történetben Josefa Aizpuru-t alakítja, a karakterhez magyar hangját pedig ismét Nyírő Bea adja, aki korábban olyan telenovellákban tette feledhetetlenné, mint az Esmeralda (Esmeralda) és a Laberintos de pasión (Julieta). A színésznő későbbi novelláiban, például az Amor bravío-ban (A szív parancsa) vagy az A que no me dejas (Ne hagyj el!) Orosz Anna kölcsönözte neki a hangját, ám most, 25 év után, ismét Nyírő Bea hangján hallhatja őt a közönség.

Ezen alkalomból pedig, a művésznő egy exkluzív interjú keretein belül mesélt nekünk arról, többek között, hogy milyen is volt ennyi idő után Leticia Calderón bőrébe bújni, valamint hogyan zajlott a szinkronizálás. Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy interjút készíthettünk vele, melyet innen is köszönünk, valamint köszönjük Gabinak az interjú elkészítését. A folytatásban azt a 10 kérdést olvashatjátok, melyekre válaszolt nekünk Nyírő Bea.


Közel 25 éve ismerhette meg Önt jobban az ország, amikor is megkapta az Esmeralda főszereplője, Leticia Calderón hangját. Most, ennyi idő elteltével, újra a mexikói színésznő bőrébe bújhatott. Kérem, meséljen nekünk arról, hogy élte meg a felkérést, a munkálatokat, és az újbóli találkozást?        

"25 év? Atyaég, nagyon régen volt. Arra emlékszem, hogy az első néhány rész után egyből kiderült, hogy a nézők rajonganak az Esmeralda sorozatért, és ez az én életemet is nagyon megváltoztatta. Volt olyan hét amikor öt-hat cikk is megjelent rólam és Leticia Calderónról. A nézők kíváncsiak voltak minden lépésemre. Akkor még nem volt internet, nem lehetett előre nézni a sorozatot, ezért tényleg millióan ültek a tévé előtt. Szóval akkor még a telenovellák hőskorát éltük. Amikor megkaptam ezt a felkérést, hirtelen feljöttek az emlékek, és őszintén mondom, hogy nagy melegség járta át a szívemet. De féltem is. Tudom, hogy a szinkronban sokszor lehet felvenni egy jelenetet, ha nem jól mondok valamit, akkor többször lehet javítani, egészen addig, amíg nem lesz tökéletes. Mégis volt bennem egy kicsi aggódás, hogy ez alatt a hosszú idő alatt, vajon szakmailag mennyire lettünk mások. Nem tudtam, hogy mire számíthatok. Izgalommal vártam az első forgatási napot. Azonnal kiderült, hogy Leticia az évek során egyre jobb színész lett. Sallangok, manírok, patetikus karakter megformálás nélküli művész, akit nagyon könnyű szinkronizálni. A szépsége és finomsága már 25 évvel ezelőtt is elvarázsolt. Nagyon jó volt újra találkozni vele."


Az Esmeralda idején Lety a 30-as éveiben járt, mára már két csodálatos gyermek édesanyja. Mit gondol, a sok idő alatt nagyon megváltozott a színésznő? Látta esetleg az eltelt idő alatti munkásságát, figyelemmel kísérte a sorozatait?

"Nem követtem az életét, ezért nem sokat tudtam róla az elmúlt évtizedekben. Tudtam, hogy dolgozik, és hogy vannak gyermekei, de mást sajnos nem. Azt sajnáltam, hogy a filmjeit, amik megjelentek Magyarországon nem én szinkronizáltam, de úgy alakult, hogy nem tudtam elvállalni a felkéréseket. Ezért is örülök annak nagyon, hogy most végre színházi elfoglaltságaim lehetővé tették, hogy ismét az én hangomon szólalhat meg."


Mi a véleménye a sorozatról, valamint az Ön által életre keltett karakterről. Ön szerint aktuális témákat, problémákat feszeget a telenovella?

"Anélkül, hogy spoilereznék, meg kell említenem, hogy nagyon meglepődtem a Leona bosszúja témaválasztásán, rendezői megformálásán. Nem nézek televíziót már nagyon-nagyon régóta, hiszen esténként színházban vagyok, napközben próbálok vagy forgatok, szóval nincsen időm rá. Ezért lepett meg, hogy mennyire más stílusúak az új mexikói sorozatok, mint régen. Nemcsak a téma választás nagyon aktuális, de a feldolgozás, kidolgozás is sokkal realisztikusabb. Ebben a sorozatban azt mondanám, hogy véresebb. Olyan élethűen ábrázolnak jeleneteket, hogy magam is meglepődtem."


Nem egy könnyen emészthető alkotásról beszélünk, ha a Leona bosszújáról van szó. Ön tudott esetleg a saját életéből meríteni, hogy a karaktert jobban meg tudja alkotni?

"Az én figurám egy önfeláldozó, családot összetartó, okos nő, aki mélyen hisz abban, hogy a szeretet és a becsület mindenen átsegít. Ezzel az életfilozófiával nagyon könnyű azonosulni, még akkor is, hogyha nekem nincsenek gyermekeim, és az életben teljesen más problémáim vannak."


Ön hitelesen és teljesen azonosulni tud a karaktereivel. Volt már esetleg, hogy elfeledkezett, és szerepben maradt? Hogy készül fel a felvételek előtt, esetleg volt már valami kis viccesebb baki, vagy aranyos történet amit megosztana velünk?

"A szinkronizálás egy olyan művészi folyamat, ahol nagyon fontos a koncentrált jelenlét. Azonnal kell a szinkronizálni kívánt művészt követni, megérezni a szándékait, gondolatait és úgy megformálni a karakter hangját, hogy az tökéletesen visszaadja az eredeti szereplő szándékait. Ebben óriási segítség a rutin, és természetesen a szinkronrendező instrukciói. Itt nem hetekig készülünk fel egy szerep megformálására, mint például a színházban, ezért én úgy gondolom, hogy igazán azonosulni egy szinkron szereppel nagyon nehéz. Arra a pár órára amikor a mikrofon előtt állunk, érezhetjük, amit ő érez, de én szinkronizálás után nem szoktam benne maradni a karakterben. Olyan már volt, hogy valakit olyan sokáig szinkronizáltam, vagy szinkronizálok, hogy amikor meglátom, egy ezred másodpercre azt hiszem, hogy én vagyok ott a képernyőn."


Hogyan zajlott a projekt, mennyi időt vett igénybe? Milyen az ütemterv, a hangulat egy szinkronstúdióban? 

"Nagyon különbözőképpen zajlik, hiszen ez attól is függ, hogy hány részes a sorozat, amin éppen dolgozunk. Egy telenovella esetében általában heti egy-két napot forgatunk. Volt már persze olyan is, hogy egész héten forgattunk, mert nagyon gyorsan kellett befejezni a szinkronizálást, mert a megrendelő tévécsatorna már elkezdte adásba adni a részeket. A másik, amiért nagyon más, mint régen, mert a mostani munka módszer olyan, hogy már egyedül állunk a mikrofon előtt. Régen akár négyen-öten is egyszerre szinkronizáltunk. Most a rendezővel van csak kapcsolatunk, és ha nagyon kell sietni, mert megfeszített a munka tempó, akkor nem jut idő arra, hogy beszélgessünk, viccelődjünk. 

Joó Gábor szinkronrendezővel most volt alkalmunk a karakteremet átbeszélni, elemezni a jellemét és a tetteinek motiváltságait, mert nem kellett annyira sietni a szinkronizálással. Természetesen sokat nevettünk is, és pletykáltunk, mert én mindig tudni akartam, hogy mi fog történni. Szeretem, amikor egy munkát nem lóhalálában kell elvégezni. Nagyon megnyugtató érzés, és azt gondolom, hogy ez a végeredményen is látszik."


Mi volt eddigi élete során a kedvenc munkája? Melyik az, amire mérföldkőként tekint a karrierjében és miért?

"Szerintem ez az olvasók előtt sem titok. Az Esmeralda és a Jóbarátok Phoebe-je. Mindig megkérdezik, hogy melyik a kedvencem a kettő közül és őszintén mondom, hogy nem tudok válaszolni. Mindegyiket nagyon-nagyon szerettem."


Mi a véleménye a telenovellákról, magáról a műfajról? Van esetleg favorit az Ön számára? 

"Nagyon okos ember volt, aki feltalálta ezt a műfajt, bár tudom, hogy sokan nem szeretik, és mivel vannak, akik nagyon rákattannak egy-egy sorozatra, akár családi perpatvar is lehet belőle, hogy ott ülnek a tévé előtt minden nap. De van, akinek segítség. Sokan vannak a világban, akiknek ez az egyetlen boldogság forrásuk egy-egy nap. Távol álljon tőlem, hogy bármelyik tábort is megítéljem. Nekem nincs favorit sorozatom."


Milyen műsorban hallhatjuk Önt legközelebb? Van tervben már valami?

"Igen, vannak filmek, sorozatok, amin dolgozom, de sajnos nem mondhatom el. A Turay Ida színházban is éppen egy új darabot próbálok, így nem panaszkodhatom arra, hogy unatkozom."


Mit üzen nekünk, a műfaj szerelmeseinek és a Telenovella Sarok oldalnak? Köszönjük a készséges beszélgetést.

"A telenovellák különböző felismeréseket adnak a nézőknek. Van, aki a saját életét látja bele egy-egy sorozatba, van, aki el tud menekülni a problémái elől vagy éppen megoldást talál rájuk. Van, akiben az együttérzést fejleszti és van, akit egyszerűen csak kikapcsol. Mindegy, hogy mi az indok, hogy miért nézzük, de ha nem lenne rá igény, ha nem lennének sokan a rajongók, akkor ez a műfaj már megszűnt volna, és biztos vagyok abban, hogy szegényesebb lenne a világ, ezért inkább köszönetet szeretnék mondani a műfaj szerelmeseinek."


Megjegyzések

  1. Ha jól számolom összesen hat sorozata jutott el Magyarországra Leticia Calderónnak a Julieta óta, amiben ugye Nyírő Bea utoljára főhősnőként szinkronizálta. Az ENDA idején emlékszem, hogy a fórumozók közül valaki megkérdezte tőle Facebookon miért nem ő csinálja a sorozatban és azt válaszolta, hogy egy darabig tudta volna csak csinálni, de ősztől (2010 őszétől) a színházi próbák ezt nem tették volna lehetővé. Noha az első részben még nem igazán érzett rá Leticia Calderónra, de egész jól eltalálta ismét.

    Arra kíváncsi volnék, hogy A szerelem nevében óta is kérték-e fel Letyhez, mert speciel A végzet hatalmában pár részben kellett volna csak szinkronizálnia őt, a Tiszta szívvel című sorozatban is csak mellékszerepe volt, illetve nekem bár Carlota néniként nagyon bejött Orosz Annával, összességében A szív parancsában, majd különösen a Ne hagyj el!-ben jobban tetszett volna Nyírő Beával. Utóbbiban ráadásul csak a sorozat első felében volt szerepe Letynek.


    Vicces, de jó sok éve, amikor még színházi körökben mozogtam, valaki, aki a Turay Idában együtt dolgozott vele, így nyilatkozott Nyírő Beáról: ,,Ő a leggusztustalanabb színész a színházban!"

    VálaszTörlés
  2. Hm…az illető, aki ilyet mondott, valószínűleg nem szívleli a színésznőt. De mindegy. Nekem nincs bajom vele.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Színész-kolléga mondta ezt róla, nem tudom mi az igazság ebből, nekem a Fábry Show-s szereplése alapján jófej nőnek tűnt. De alapvetően meg tök mindegy milyen ember, csak mostantól kezdve legyen ismét ő Leticia Calderón magyarhangja, mert nélküle nem az igazi, hiába az isteni Orosz Anna. Leticia habitusához, tiszta, finom, méltóságteljes játékához ez a hang az igazi.

      Törlés

Megjegyzés küldése